فهرست منو
photo_۲۰۲۱-۰۴-۱۷_۱۳-۲۹-۳۲

نکات ضروری درباره BMI یا شاخص توده بدن

همه شما در هر محفلی که نشسته اید احتمالاً صحبت از وزن و اضافه وزن و چاقی به میان می آید و همیشه این سوال در ذهن شما مطرح می شود که وزن ایده آل برای شما چه عددی است.
شاید بسیاری از شما نیز اصطاح BMI (BODY MASS INDEX) یا شاخص توده بدن را شنیده باشید و درباره آن کنجکاو هستید پس با ما همراه باشید تا به اختصار توضیحاتی در این رابطه داده شود.

شاخص توده بدنی یا BMI مهمترین عامل در تعیین وزن طبیعی، اضافه وزن و چاقی محسوب میگردد.
با استفاده از محاسبات ریاضی انجام میشود.
و شما بوسیله ان میتوانید وزن مطاوب خود را محاسبه کنید.
اما اگر شما در انجام ضرب و تقسیم مشکل دارید، براحتی میتوانید این محاسبات را با ماشین حساب گوشی خود انجام دهید.
در واقع برای محاسبه شاخص توده بدنی
یک کسر داریم که در صورت آن وزن برحسب کیلوگرم قراردارد و درمخرج این کسر، قد برحسب متر به توان ۲ (ضربدر خودش) محاسبه میشود.
حاصل جواب این کسر، عدد BMI مارا نشان میدهد.
که این عدد مهمترین عاملی است برای اینکه بدانیم وزن طبیعی داریم؟ یا لاغری، اضافه وزن، چاقی و…!

فرمول شاخص توده بدنی BMI

نحوه محاسبه BMI

  1.  ابتدا وزن خود را بر حسب کیلوگرم محاسبه می کنید
  2.  سپس قد را بر حسب متر محاسبه کرده به توان دو می‌رسانید منظور از توان ۲ این می باشد که قد را بر حسب متر ضربدری همان عدد قد می کنید
  3.  سپس وزن را بر حسب کیلو گرم تقسیم برپاسخ قسمت دوم قد به توان ۲ می کنید

عدد به دست آمده BMI یا شاخص توده بدن شما را نشان می دهد.
سپس عدد به دست آمده را با جدول مقابل مقایسه می کنید.

تفسیر BMI

تفسیر BMI

  • عدد شاخص توده بدنی اگر از ۱۸.۵ کمتر شود
    نشاندهنده غیرطبیعی بودن وزن خواهد بود.
  • اگر بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ باشد، وزن طبیعی را نشان میدهد.
  • اگر این عدد بین ۲۵ تا ۲۹۰۹ باشد فرد مبتلا به اضافه وزن هست
  • و اگر این عدد بزرگتر از ۳۰ باشد، فردد مبتلا به چاقی هست که این چاقی خود چند نوع درجه بندی دارد.
    چاقی درجه۱ که عدد آن بین ۳۰ تا ۳۴.۹
    چاقی درجه۲ بین ۳۵ تا ۳۹.۹ میباشد و چاقی درجه ۳ از ۴۰ به بالا تقسیم بندی میشود.

 

BMI مطلوب چیست؟

توجه داشته باشید که BMI بصورت مستقیم چربی های بدن را اندازه گیری نمی کند ؟؟؟ یا بافت عضلانی را در نظر نمی گیرد. این شاخص نشان می دهد که نسبت قد و وزن شما متناسب است ولی جایگزینی برای چک آپ های دوره ای نمی باشد.

bmi مطلوب
اگر شاخص توده بدنی شما بین 18.5-25 یا 24.9 قرار میگیرد؛ وزنی مطلوب دارید پس بهتر است تا بارژیم غذایی مناسب و ورزش، وزن خود را در این محدوده حفظ نمایید.

 

BMI کمتر از نرمال چیست؟

BMI کمتر از نرمال

 

داشتن BMI کمتر از 18.5 نشان دهنده کمبود وزن در خانم است. باید بدانید برای کارکرد صحیح و درست تخمدان ها، داشتن وزنی در رنج طبیعی ضروری می باشد.
تحقیقات نشان داده است که افراد دارای کمبود وزن، درصورت بارداری احتمال رشد کم داخل رحمی و زایمان زودرس در آنان بالا می رود. پس توجه کنید که قبل از بارداری حتما باید به وزنی مطلوب دست پیدا کنید.

 

آیا شما اضافه وزن دارید؟

شاخص توده بدن و اضافه وزن

اگر جواب BMI شما در محدوده 25-30 قرار گرفته است یعنی اضافه وزن دارید. پس بهتر است با ورزش های روزانه مثل بمدت 1 ساعت به مدت حداقل 5 روز در هفته و یک رژیم غذایی با مصرف محدود چربی و قند و شکر به محدوده وزنی مطلوب بازگردید.

هورمون های استروژن و بخصوص پروژسترون در متابولیسم پایه و یا سوزاندن کالری مصرفی در بدن شما نقش دارند. وقتی سطح استروژن و پروژسترون در یائسگی کاهش می یابد به این معنی است که شما اگر همان غذایی را که قبل از یائسگی می خوردید را استفاده کنید ممکن است اضافه وزن بخصوص در ناحیه شکم پیدا کنید زیرا متابولیسم پایه حدود ۲% کاهش می یابد. بهتر است ورزش خود را افزایش دهید.

آیا شما چاق هستید؟

bmi و چاقی

چاقی به سه دسته تقسیم می شود:

  • کلاس یک: BMI تا ۳۵-۳۰
  • کلاس دو: BMI بین ۴۰-۳۵
  • کلاس سه: BMI بیشتر از ۴۰

گرچه امروزه تاثیر بعضی از ژن ها از دلایل چاقی مطرح شده اند اما تاثیر مصرف کالری اضافی مازاد که می تواند به چربی تبدیل شود انکار ناپذیر است. خطر بیماری های قلبی و عروقی و دیابت نوع دو و نازایی در خانم های چاق بیشتر است که بهتر است تحت نظر متخصص تغذیه اقدام به کاهش وزن خود کنند.

 

نکات مهم درخصوص BMI یا شاخص توده بدن

نکات ضروری درباره BMI یا شاخص توده بدن

  • این فرمول را نمیتوان برای همه ی افراد جامعه مورد استفاده قرار داد. چرا؟
    مثلا افرادی که ورزش سنگین انجام میدهند و طی آن نسبت عضله ها به چربی بدنشان تغیر پیدا کرده و بیشتر شده است؛ از آنجاییکه وزن عضله بیشتر از چربی است. اگر از این فرمول استفاده کنند احتمالا در دسته افراد چاق قرار میگیرند که کاملا غلط است.
  • فرمول BMI همچنین برای کودکان و بزرگسالان بالای ۶۵ سال نیز مناسب اسفاده نیست.
  • نتیجه BMI تعیین کننده سلامت و یا عدم آن نیست.
    ممکن است وزن شما در محدوده نرمال قرار بگیرد اما شما مبتلا به بیماری هایی باشید.
    بنابراین این عدد صرفا به شما ایده میدهد که وزن شما در چه محدوده ای قرار گرفته است و دلیلی بر سلامت، وجود یا عدم وجود مشکل دراین مورد نمیشود.
    بلکه شما برای سنجش سلامت خود باید به متخصصین در این حوزه مراجعه نمایید.